כיצד תגבילו את השפעות הסוכר על השיניים?

עוגיות, עוגות, סוכריות ומשקאות תוססים – בכל אשר תפנו ישנם פינוקים עתירי סוכר שמטרתם לפתות אתכם ואת ילדיכם. השפעות הסוכר על השיניים אולי אינן ניכרות מייד, אך כמויות גדולות מדי עלולות לגרום להתפתחות עששת, אם לא מטפלים בנושא. להלן הדרכים בהם הסוכר יכול להזיק לבריאות השיניים של בני המשפחה והדרכים למנוע זאת.

החומצה שתוקפת את השיניים

כאשר אתם אוכלים ושותים מזונות ומשקאות עתירי סוכר – מזוקקים, מעובדים או בצורת פחמימות, אתם מעלים את רמת החומציות בפה. החיידקים שבפיכם מעכלים את המזון שאתם אוכלים. החיידקים ניזונים בעיקר מסוכר ומייצרים חומצות שמסוגלות לפרק בהדרגה את אמייל השן ולגרום לעששת. על פי המכון הלאומי למחקר דנטלי וקרניופציאלי (NIDCR), החומצות הן אלו שגורמות את עיקר הנזק לשיניכם במהלך 20 הדקות שלאחר האכילה; זוהי "מתקפת חומציות". לכן, ככל שאתם מרבים לאכול מזונות עתירי סוכר במשך היום, כך שיניכם חשופות ליותר חומצות הגורמות לעששת.

בחירות נבונות של מזון

מה עליכם לעשות כדי להגן על בני המשפחה מפני מתקפות החומציות האורבות בכל מקום? הוצאה מוחלטת של סוכרים מהתזונה המשפחתית אינה אפשרית, משום שרוב המזונות שאתם אוכלים מכילים כמות כזו או אחרת של סוכר או עמילן. עם זאת, ניתן לשלוט בכמות הסוכר שאתם ובני המשפחה צורכים, ולצמצם את הזמן בו שיניכם חשופות לחומצות חיידקיות. יש לשקול את השינויים התזונתיים הבאים:

  • הקפידו על תזונה מאוזנת ומזינה הכוללת דגנים, פירות, ירקות, חלבונים ומוצרי חלב דלי שומן.
  • בדקו תוויות על מוצרי מזון על מנת לאתר סוכר "סמוי".
  • הגבילו את הנשנושים בין הארוחות.
  • הימנעו מצריכת מזונות עתירי סוכר שנשארים בפה זמן רב כגון כל סוגי הסוכריות הקשות והדביקות וסוכריות ללעיסה.
  • הציעו לבני המשפחה ארוחות קלות ונשנושים בריאים כמו גבינה, פירות, יוגורט, חמאת בוטנים, משקה שוקו וגומי לעיסה ללא סוכר.
  • שמרו את הפינוקים המתוקים לסוף הארוחה או לפרק הזמן הקצר שלפני שעת צחצוח השיניים, במקום לאכול אותם במשך כל היום.
  • החליפו משקאות קלים ומיצי פירות עתירי סוכר במים בלבד.

היגיינת פה טובה היא הגנה טובה

צחצוח שיניים יסודי לאחר אכילה מנקה מזונות עתירי סוכר וחיידקים קיימים על השיניים, וניקוי באמצעות חוט דנטלי פעם ביום מנקה בין השיניים – מקום מחבוא מעולה לחיידקים. בזמנים שבהם אינכם בבית ואינכם יכולים להדוף את מתקפות החומציות בעזרת צחצוח שיניים, השתדלו לקחת אתכם מברשות שיניים חד פעמיות. קחו את המברשות לעבודה וצרפו אותן לארוחת הצהרים הארוזה של ילדיכם. הקפידו שבני המשפחה ישתמשו במשחת שיניים שמכילה פלואוריד כהגנה נוספת לחיזוק השיניים, כך הן יהפכו לעמידות יותר לחומצות מזיקות גם בעתיד.

טיפול מונע וגילוי מוקדם

הקפידו על מועדים קבועים לבדיקות שיניים תקופתיות וניקוי שיניים לכל בני המשפחה; כך תבטיחו שכל סימן לעששת יתגלה ויטופל בשלב מוקדם. ג'ורג' מק'לפלין, ד"ר לרפואת שיניים מהאקדמיה לרפואת שיניים כללית (AGD) ממליץ לשים חומר איטום על הטוחנות הקבועות הראשונות של ילדים, ברגע שהן מופיעות בפה. אותו ציפוי דק פועל כמחסום על משטח הלעיסה של השן ומגן עליה מפני חומצות שגורמות עששת. אמצעי מניעה אחרים לשמירה על שיני הילדים כוללים טיפול פלואוריד וציפויי פלואוריד.

אין ספק שאנשים אוהבים סוכר. למעשה, המכון הלאומי למחקר דנטלי וקרניופציאלי (NIDCR) מציין שהאמריקאי הממוצע צורך כ- 66 קילוגרמים של סוכר בשנה; כמות זו יוצרת פוטנציאל עצום לעששת. ישמו עתה את השינויים הנחוצים בתזונה ובהיגיינת הפה, כדי שתוצאות צריכת הסוכר לא יופיעו בשעה שהמשפחה תהיה עסוקה באירועים חשובים במהלך החיים.

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אתכם‎

עצות לתזונה בריאה

  • 'מאכלים עתירי סוכר מהווים גורם נפוץ מאוד לעששת. יש להתייחס למזונות אלה כחטיפים ולא כמרכיב עיקרי כדי להגן על השיניים שלכם בשנים הבאות.

  • 'כדי לשמור על תזונה מאוזנת, איכלו מגוון מזונות מכל חמשת קבוצות המזון העיקריות.

  • 'אם אתם רוצים לנשנש, בחרו אוכל מזין כגון גבינה, ירקות טריים, יוגורט לא ממותק או פרי.