הקלה לשיניים רגישות
Badge field

הקלה לשיניים רגישות

Published date field

גם מי שיש לו חיוך לבן ומקסים עלול לסבול מדי פעם משיניים רגישות. אם אתה שותה כוס מים צוננים אחרי פעילות גופנית או אוכל גלידה ביום קיץ חם, ממש לא נעים להרגיש את העקצוץ בשן המלווה אותם. יש כמה צורות להקל על רגישות בשיניים. לפני שנמנה אותן, כדאי שתכיר חלק מהגורמים לבעיה.

למה הן כה רגישות?

על-פי ההסתדרות האמריקאית לרפואת שיניים (ADA) לשיניים רגישות יש מספר גורמים: הסיבה העיקרית היא חשיפה של שנהב השן (הדנטין) בגלל נסיגת חניכיים, דלקת חניכיים, צחצוח אגרסיבי ועוד. שנהב השן נמצא מתחת לזגוגית השן ולמלט השן (צמנטום), שהן שתי השכבות המגנות על הכותרת מעל לקו החניכיים ולשורש השן. כאשר שכבות אלה נסוגות, נחשפות הצינוריות הזעירות (טובולי) בשנהב השן לחלל הפה. תכולת הפה, כמו נוזלים קרים וחמים שאנו שותים, יכולה להיכנס לצינוריות ולגעת בקצות העצבים שבתוך השן. כתוצאה מכך העצבים משדרים למוח תחושת דקירה מציקה המוכרת היטב לרבים מאיתנו.

הגורמים השכיחים ביותר

רבים מאיתנו לא מודעים לכך שפעילויות יום-יום מסוימות עלולות לגרום לרגישות בשיניים. 

על פי דוברת ה- ADA, לסלי סלדין, דוקטור לכירורגיה דנטלית, רופאת שיניים המבוססת בניו-יורק המוזכרת בכתבה של העיתון Everyday Health, הגורמים השכיחים ביותר לשיניים רגישות הם אלה שאתה יכול להכיר בקלות.

הגורם השכיח ביותר לשיניים רגישות הוא חשיפה של צוואר השן שאינו מכוסה בזגוגית. במצב תקין, צוואר השן והשורש מכוסים על-ידי החניכיים ורקמת אחיזה, ורק כותרת השן המכוסה בזגוגית (שמטבעה היא חסרת תחושה) חשופה. כאשר רקמת האחיזה נעלמת והחניכיים נסוגות, מתחילות הבעיות. 

אחד הגורמים לנסיגת חניכיים הוא צחצוח שיניים חזק מדי, הנובע משימוש במברשת שיניים בעלת זיפים קשים או מהפעלת כוח מוגזם. השתמש במברשת שיניים בעלת זיפים רכים, וצחצח את השיניים בעדינות, בלי להפעיל כוח רב מדי. גם מזונות חומציים עלולים לגרות את השיניים. גיוון נותן טעם לחיים, אך מזונות טעימים לחיך כמו רוטב עגבניות ופירות הדר, עלולים לפגוע בשיניים.

שיניים רגישות - מניעה וטיפול

אם אתה סובל משיניים רגישות, אל תתענה ואל תמתין שהבעיה תחלוף מעצמה. ה-ADA ממליץ לקבוע תור לרופא השיניים שיגלה את מקור הבעיה ויוכל לעזור לך לטפל בה. לפניך כמה אפשרויות לפתור את הבעיה:

  • החלף את משחת השיניים. אם הבעיה קלה, תוכל להפחית את הרגישות בשיניים באמצעות צחצוח יום-יומי במשחת שיניים ייעודית. אתה אמור לחוש הקלה אחרי שתשתמש בה מספר פעמים.

  • צחצח שיניים נכון. מעבר לצחצוח בשיטה המתאימה, קיימת חשיבות לסוג מברשת השיניים. מומלץ להשתמש במברשת שיניים בעלת זיפים רכים שאינה שוחקת את זגוגית השן ואינה גורמת לנסיגת חניכיים.

  • כתרים וציפויי שיניים. רופא השיניים עשוי להמליץ לטפל בשן הרגישה באמצעות הנחה של כתר או ציפוי נוסף, כדי לנטרל עששת או שחיקה של זגוגית השן.

  • טיפול שורש. טיפול זה הוא המוצא האחרון למקרי רגישות חמורים יותר, כאשר אין די באמצעי טיפול רגילים להקהות את הכאב.

הדרך הטובה ביותר לטיפול בשיניים רגישות היא לשמור על בריאות הפה. כלומר, צחצוח שיניים ושימוש בחוט דנטלי באופן קבוע, ביקורות קבועות במרפאת השיניים, ושמירה על תזונה בריאה ומאוזנת. וכמו שכבר אמרו רבים לפנינו: עדיף למנוע מאשר לטפל. בעזרת רופא השיניים שלך תוכל לאמץ לך הרגלים טובים של שמירה על היגיינת הפה אשר בהחלט יגרמו לך לחייך.