סקירה כללית

תזונה נכונה פירושה הקפדה על תזונה מאוזנת, כך שגופכם יקבל את כל אבות המזון הדרושים לשמירה על בריאות תקינה. אם התזונה אינה מכילה את כל אבות המזון הדרושים לגוף, הפה יתקשה להילחם בזיהומים. בשל כך עלולה להתפתח מחלה פריודונטית, סיבה עיקרית לאבדן שיניים אצל מבוגרים. על אף שתזונה דלה אינה סיבה ישירה להתפתחות מחלה פריודונטית, חוקרים רבים מאמינים שהמחלה מתקדמת מהר יותר ויכולה להיות חמורה יותר בקרב אנשים שתזונם אינה מכילה את כל אבות המזון.

תזונה מאוזנת לילדים והרגלים נאותים לשמירה על היגיינת הפה יעזרו להם לפתח שיניים חזקות ועמידות בפני עששת. יש לשים לב במיוחד לסידן, זרחן ורמות נאותות של פלואוריד.

הרגלי אכילה ובחירת מזונות הם גורמים חשובים מאוד המשפיעים על קצב התפתחות עששת אצל ילדים ומתבגרים. חיידקים הבאים במגע עם אוכל בפה מייצרים חומצה התוקפת את השיניים. אחת התוצאות לכך, אם לא מקפידים על צחצוח וניקוי בחוט דנטלי בצורה מסודרת, תהיה התפתחות של עששת.

הסבר

תזונה לקויה עלולה לגרום למחלת חניכיים ולעששת. מזון עתיר פחמימות, סוכרים ועמילנים תורם רבות לייצור חומצות הפלאק שתוקפות את אמייל השן. בסופו של דבר, חומצות אלו עלולות לגרום להתפרקות האמייל ולהתפתחות של חורים בשיניים.

אם אתם אוכלים מזון עשיר בסוכר או בעמילן, עדיף לצרוך אותו בארוחות ולא בין הארוחות ולהימנע ממזון הנדבק לשיניים מכיוון שהוא מייצר יותר פלאק. ייצור הרוק גובר במשך הארוחות כדי לעזור בשטיפת הפה משאריות מזון וחומצות.

מזונות המכילים סוכר מכל סוג שהוא תורמים להתפתחות של עששת. כמעט כל סוגי המזון, לרבות חלב וירקות, מכילים סוכר. אך סוגי מזון אלה הם חלק חיוני בתזונה בריאה, שכן רבים מהם מכילים גם אבות מזון חשובים. כדי לפקח על כמות הסוכר שאתם צורכים, קראו את התוויות על מוצרי המזון ובחרו במאכלים ומשקאות בעלי תכולת סוכר נמוכה. משקאות קלים, סוכריות, עוגיות ומאפים מכילים כמות גבוהה של סוכר.

תכנון

שמירה על שיניים בריאות היא משימה התלויה במספר גורמים, הן אצל הורים והן אצל ילדיהם. אתם מודעים לכך שעליכם לנקות את השיניים בחוט דנטלי פעם ביום, לצחצח פעמיים ביום ולבקר במרפאת השיניים על בסיס קבוע, אבל גם התזונה שלכם משפיעה על בריאות השיניים שלכם. מאכלים עתירי סוכר מהווים גורם נפוץ מאוד לעששת. אינכם צריכים להימנע מהם, אבל לטובת השיניים שלכם לשנים הבאות, עדיף להתייחס אליהם כאל חטיף ולא כאל מרכיב עיקרי. הוסיפו מוצרים דלי סוכר לארוחות שלכם לטובת בריאותם הכללית של בני המשפחה ובריאות שיניהם.

כדי לשמור על תזונה מאוזנת, איכלו מגוון מזונות מכל חמשת קבוצות אבות המזון והגבילו את מספר החטיפים שאתם אוכלים. אם אתם רוצים לנשנש, בחרו אוכל מזין כגון גבינה, ירקות טריים, יוגורט לא ממותק או פרי. וזכרו שאוכל הנצרך במהלך הארוחה גורם פחות נזקים היות והרוק שוטף את הפה ומפחית את השפעת החומצות.

מידע נוסף אודות תזונה ובריאות הפה